Перейти к содержанию

Какой расход масла на Northstar или Ликвидация безграмотности


Recommended Posts

Пока все на автостраде в Калуге, я находясь на работе хочу собрать статистику расхода масла нордстара.

 

Был у меня когда-то девиль конкурс  94г.в. Я доливал масло потому что оно ссалось изо всех возможных прокладок))

 

Недавно гуглил по форумам и вот что вычитал на Кадиллак клубе:

-"Нашёл GM-овское определение чрезмерного расхода масла - 1.9 л и больше на 3,200 км. Если математика меня ещё не совсем покинула, то это 0.6 л на 1,000 км. Как я понял, если меньше, то можно и не париться."

 

Кто то из наших писал :

-"когда лил  в Нордстар10W40 расход был литр на 1 500-2 000 км, перешел на рекомендованное расход заметно  упал, мотор стал работать намного мягче"

 

Засекал на девилле 2001 г: за 1 000 км пробега уходит на долив 350 грамм Ликви моли 5w40

 

Отпишитесь без ложной скромности, у кого какой расход на нордстарах  :p . И укажите что за масло и маркировки.

Изменено пользователем Alexus (смотреть историю редактирования)
Ссылка на комментарий
Share on other sites

Yачну.

Кадиллак девиль 2001.

Пробег: 139 000 км.

Масло: Liqui Moly 5w40, замена каждые 3- 4 тыс км.

Расход: 350 гр на 1000 км при спокойной езде


у меня нет норстара
но, если труба не жирная от масла, не забивай голову либо ищи течи

не жирная, и течей вроде нет ,  просто интересно, на работе тухляк и я заморочился

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Cadillac DeVille 1997

213 000

Mobil 1 5W-30 (американское)

Расход: 1 л или около того на 1000 км.

Немного подтекает снизу, но не капает, просто поддон в масле немного, разберусь с эти в ближайшее время.

Изменено пользователем Island Bear (смотреть историю редактирования)
Ссылка на комментарий
Share on other sites

Было 2 нордстара - не доливал вааще (не требовалось)....

КМК если все исправно, будет мизерный расход если долго крутить на высоких оборотах.....

350 мл на 1000 - уже дохрена.

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Было 2 нордстара - не доливал вааще (не требовалось)....

КМК если все исправно, будет мизерный расход если долго крутить на высоких оборотах.....

350 мл на 1000 - уже дохрена.

Вы первый у кого не жрет нордстар, седня заеду гараж к другу с ямой - осмотрю потроха, может и правда течь где-то 

продолжаем писать - не стесняемся

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Yачну.

Кадиллак девиль 2001.

Пробег: 139 000 км.

Масло: Liqui Moly 5w40, замена каждые 3- 4 тыс км.

Расход: 350 гр на 1000 км при спокойной езде

 

не жирная, и течей вроде нет , просто интересно, на работе тухляк и я заморочился

налей масло из мануала, не просто по циферкам, а еще и по классу, перед этим промывочное залей, потом уже засекай расход по одометру

 

если течей нет, налей винса и посмотри вентиляцию картера

Изменено пользователем GIN (смотреть историю редактирования)
Ссылка на комментарий
Share on other sites

]налей масло из мануала, не просто по циферкам, а еще и по классу

 

А это как? Научите, а?

 

Учитывая то, что наши машины в основном все древние ведра, найти масло такого старого допуска представляется мне проблематичным.

Ссылка на комментарий
Share on other sites

]налей масло из мануала, не просто по циферкам, а еще и по классу

 

А это как? Научите, а?

 

Учитывая то, что наши машины в основном все древние ведра, найти масло такого старого допуска представляется мне проблематичным.

 

Ща научим - любое масло современного допуска подразумевает соответствие всем требованием предыдущих. Более того в требованиях завода изготовителя допуск указан по схеме "не ниже".

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Ща научим - любое масло современного допуска подразумевает соответствие всем требованием предыдущих. Более того в требованиях завода изготовителя допуск указан по схеме "не ниже".

Я об этом выше и написал, только другими словами.

Щас какое масло ни купи, - для ведра 90-х оно сойдет полюбасу. Надо лишь вязкость выбрать, получается.

Так что я не понял совета про выбор допуска.

 

Или я чего-то не знаю?

Ссылка на комментарий
Share on other sites

это сложный и всеобъемлющий вопрос

например: есть а3б4 и а5б5 одной марки и одной модели, одной вязкости, оба стандарта приняты в 2008 году

вопрос: они по вашему одинаковые?

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Ну не знаю не знаю!

Редкость это уже!

Сколько лет прлизводился нордстар? Если не ошибаюсь почти 20 лет!

Сколько лет не производится?

Мне кажется средний возраст нордстара в России переваливает за 10 -12'лет, а пробег за 150-180 тысяч!

И не всегда были толковые хозяива в цепочке владельцев! Многие верили во всякую чушь прл эти двигатели и найти нордстар в отличном состоянии сейчас непросто удача а чудо!

Изменено пользователем Island Bear (смотреть историю редактирования)
Ссылка на комментарий
Share on other sites

бегло полистал американские форумы

и подтвердил свои догадки насчет залегания колечек, GM даже выпустил на этот счёт сервисный бюллетень

 

проблема кстати, для современных авто с автоматом очень актуальная

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Засекал на девилле 2001 г: за 1 000 км пробега уходит на долив 350 грамм Ликви моли 5w40

 

если не подтекает, то от перегрева "сели" кольца

 

заметно будет, если включить вместо Д 1 и на ней проехать с километр с форсажем, а сзади ехать и наблюдать на другом автомобиле(соответственно другому человеку)) след подбитого бомбардировщика

Ссылка на комментарий
Share on other sites

при осмотре обнаружил течь, устраню и посмотрю жрёть или нет) Владельцы нордстара - отписываемся

Ссылка на комментарий
Share on other sites

бегло полистал американские форумы

и подтвердил свои догадки насчет залегания колечек, GM даже выпустил на этот счёт сервисный бюллетень

 

проблема кстати, для современных авто с автоматом очень актуальная

xTooltipElement
gmLogoFlat.gif Service Information
bhome.gif bpublication.gif bnumsrchbutton.gif bnews.gif ymkbutton.gif feedback.gif bhelp.gif
 
#02-06-01-009C: Higher Than Expected Oil Consumption (Clean Piston Rings) - (Oct 23, 2003)
Subject:  Higher than Expected Oil Consumption (Clean Piston Rings)

 

999999995.gif Models:  1996-2000 Cadillac Concours 1996–2002 Cadillac Eldorado 1996-2003 Cadillac DeVille, Seville with 4.6L Engine (VINs Y, 9 — RPOs LD8, L37)

This bulletin is being revised to add parts information. Please discard Corporate Bulletin Number 02-06-01-009B (Section 06 - Engine).

VIN Breakpoints

Model Year

Model

VIN Breakpoint

1996–2002

All Above

All

2003

DeVille

Prior to 3U213641

2003

Seville

Prior to 3U215818

Condition

Some customers may comment on higher than expected oil consumption. The typical customer with this condition comments on consumption in the range of 0.946L (1 qt) of oil used in 1600–2250 km (1000–1400 mi) of operation. The oil consumption rate and possible oil consumption areas, as per Corporate Bulletin #01-06-01-011 dated March, 2001, should be verified prior to performing the ring cleaning procedure below. The standard for acceptable oil economy and the method for determining oil economy are outlined in Corporate Bulletin #01-06-01-011.

The following text is referenced from Corporate Bulletin #01-06-01-011 for your convenience.

Oil Consumption:

The accepted rate of oil consumption for engines used in the vehicles referenced is 0.946L (1 qt) in 3200 km (2000 mi). This rate only applies to personal use vehicles, under warranty, maintained in accordance with the appropriate maintenance schedule, with less than 58,000 km (36,000 mi), or 80,450 km (50,000 mi) for Cadillac, driven at legal speeds in an unloaded (for trucks) condition.

Cause

Although there are several reasons for less than expected oil economy described in Corporate Bulletin #01-06-01-011, one area not covered is reduced sealing ability of the rings. Through normal usage, combustion chamber deposits may build up to the point that the movement of the rings could become restricted and prevent the rings from wiping all of the oil off the cylinder walls and allowing it to be burned in the combustion process.

Correction

A new ring cleaning process has been developed to restore the function of the rings. Once the possible oil consumption areas in Corporate Bulletin #01-06-01-011 have been eliminated, this cleaning process should be performed. If the oil economy has not improved to 0.946L (1 qt) in 3200 km (2000 mi) after cleaning, it may be necessary to replace the piston rings. Be sure to install the second compression ring notch side down. If the vehicle is a 2000 to 2003 with an oil consumption concern with less than 25,000 miles on the vehicle, then skip the cleaning process and install the new rings.

Important: It is critical in this cleaning process that the piston and ring cleaner remain in the cylinders for a minimum of two hours to fully clean the components. The cleaner solution must be removed before three hours. Additional soak time does not increase the effectiveness of this process. If solution with the dissolved deposits remains in the cylinder too long, it will soak back into the rings and cause them to stick again. If this happens, the oil economy will be reduced even further.

An oil economy test should be performed after the cleaning process is completed. Before starting this test, the full oil level on the dip stick should be noted and shown to the customer. The correct oil fill is 7.1 L (7 ½ qts) with a filter. The dipstick should not be read for at least 15 minutes after the engine has been shut off for an accurate reading. Typically, the oil level shown on the dipstick is in the second or third section above the add mark. If the indicated oil level is at the MAX mark, there is approximately 0.47 L (½ qt) too much in the system and it will be scavenged by the PCV system quickly. When performing this test, the most accurate results may be obtained by having the customer drive the vehicle until the CHECK OIL LEVEL message appears and then returning the vehicle to the dealership to determine the oil economy. No damage will be done to the engine by operating it until the Check Engine Oil Level message is displayed. There is 4.7 L (5 qts) of oil still in the system.

Field feedback has indicated that vehicles that have been operating at a high consumption rate (0.946L (1 quart) of oil in 1600 km (1000 mi) or less) for greater than 32,000 km (20,000 mi) may need a second application of the piston and ring cleaner to adequately clean the rings. If a second application of piston and ring cleaner is necessary, it can be done immediately after vacuuming out the first application.

Cleaning Procedure

Important: Remove the original hose from the canister and install the hose provided in the J 45076 kit.

Important: If the hose pops out while inducing cleaner into the cylinder, simply reinsert the hose back into the hole.

Important: The piston and ring cleaner solution must remain in the cylinder for a minimum of two hours. If the solution is removed in less than two hours, the cleaning process will not be 100% effective and may not correct the condition. Additionally, do not allow the cleaning solution to remain in the engine more than three hours. If the dissolved solution is left in the cylinders more than three hours, it will soak back into the rings and cause the rings to stick again.

Important: While evacuating the cleaning solution from each cylinder, manipulate the hose around the circumference of the cylinder to ensure all fluid is removed.

Important: If a second application of piston and ring cleaner is necessary (see Correction above), repeat Steps 7 through 20.

Notice: Start the vehicle and gradually increase the RPM to 2000 RPM in park. Engine damage could result from any fluid left on top of the piston if RPM is increased too quickly.

  1. Place the vehicle gear range selector in Park.
  2. Start the engine. Raise the engine speed to 2000 RPM.
  3. Warm the engine coolant temperature to a minimum of 93° C (200°  F).
  4. Shut the engine off.
  5. Remove the ignition coils and module for access when using the evacuation tool.
  6. Remove the spark plugs and ensure that none of the pistons are at TDC.
  7. Install the induction hose manifold, J 45076-24, (4 hoses) into the front bank of spark plug holes. Press each hose into the spark plug opening to retain the hose.
  8. Connect the CPFI canister, J 35800, to the induction manifold.
  9. Pour the first can of Piston and Ring Cleaner, P/N 12378549 (in Canada, P/N 88901334), included in kit P/N 12378545 (in Canada, P/N 88901333) into the canister, J 35800-A.
  10. Pressurize the canister to 103 kPa (15 psi).
  11. Open the valve on the canister hose to induce the first can of Piston and Ring Cleaner into the front bank of cylinders.
  12. Depressurize the canister (use the pressure regulator to release pressure, then close the canister valve) and remove it from the 4 hose manifold.
  13. Move the 4 hose manifold to the rear bank of cylinders.
  14. Pour the second can of Piston and Ring Cleaner into the canister and reconnect the canister to the manifold.
  15. Pressurize the canister to 103 kPa (15 psi).
  16. Open the valve on the canister hose to induce second can of Piston and Ring Cleaner into the back bank of cylinders.
  17. When the canister is empty, depressurize it (use the pressure regulator to release the pressure, then close the canister valve) and disconnect the canister, J 5800-A, from the manifold. Remove the induction hose manifold assembly from the engine.
  18. Allow the chemical to remain in the engine cylinders a minimum of two hours.
  19. After the two hour soak period, connect the evacuation pump assembly, J 45076-2, to shop air and evacuate the piston and ring cleaner solution from each cylinder through the spark plug hole.
  20. Properly dispose of used cleaning solution by putting it into waste oil.
  21. Change the engine oil. The filter will be changed after the road test.
  22. Add 6.6 L (7 qts) of oil and inspect for visible oil leaks.
  23. Place shop rags over all plug holes and intermittently bump over engine to ensure no hydraulic lock is present.
  24. Crank the engine continuously for 20 seconds.
  25. Remove the rags and reinstall the spark plugs.
  26. Reinstall the ignition coil module.
  27. Remove the mass air flow (MAF) sensor and the air cleaner for access to the throttle body.
  28. Use the aerosol Throttle Body Cleaner, P/N 12378550 (in Canada, P/N  88901335), included in kit P/N 12378545 (in Canada, P/N 88901333) and manually clean the throttle body and the idle air control (IAC).
  29. Remove the exhaust gas recirculation (EGR) valve.
  30. Install EGR Cleaner adapter J 45076-45 and throttle body cleaner adapter. For 1996-1999 models use the J 45076-46 throttle body adapter. For 2000-2003 models use the J 45076-55 throttle body adapter. The J 45076–55 is held in place by the air intake duct.
  31. Remove the position crankcase ventilation (PCV) valve. Inspect for proper operation and clean or replace as necessary.
  32. Connect vehicle exhaust pipes to shop ventilation system.
  33. Pour induction cleaner, P/N 12378552 (in Canada, P/N 88901336), included in kit P/N 12378545 (in Canada, P/N 88901333 ) into the CPFI canister, J 35800-A, and connect the canister to the EGR Cleaner Adapter and Throttle Body Cleaner Adapter, J 46076-46.
  34. Pressurize the canister to 138 kPa (20 psi).
  35. Start the engine. Connect the Tech 2® and raise the engine RPM to 1100 RPM with Tech 2® at F3- RPM Output.
  36. Open the valve on the canister to induce the induction cleaner through the MAF and the EGR Adapter. Regulate the air pressure to obtain a good fan pattern of the solution into the throttle body, but not so much that the fluid overflows out of the throttle body.
  37. When the canister has been emptied (use the pressure regulator to release pressure then close the canister valve), exit the Tech 2® F-3 function to reduce the engine RPM to normal idle speed.
  38. Turn the ignition to Off.
  39. Remove the EGR Cleaner Adapter and the Throttle Body Cleaner Adapter, J 45076-45 and J 45076-46.
  40. Reinstall the EGR valve, MAF Sensor and air cleaner.
  41. Use the Tech 2® to clear any DTCs set during the cleaning procedure. Disconnect Tech 2®.
  42. Maintain the RPM at 2000 for 1-3 minutes. Then promptly road test the vehicle for a minimum of 20 minutes in the third gear range. Include several short, wide open throttle bursts.
  43. After the road test, allow the engine to idle for one minute with the A/C off and the gear selector in the PARK position.
  44. Connect the Tech 2® and inspect and clear any codes from the road test. An EGR pintle code may set from debris binding the valve. Clean the EGR valve, if necessary.
  45. Turn the ignition to Off. Disconnect the Tech 2®.
  46. Change the engine oil and filter.
  47. Verify the oil level.
  48. Reset the Engine Oil Life monitor.

Important: It is not necessary to deglaze the cylinder walls when installing the new rings. The new rings can be installed in the cylinder bore as they are. The bores should be inspected for any cracks or damage before reassembly.

If the post oil consumption test results for a 2000 to 2003 vehicle indicate the oil economy is still less than 0.946L (1 qt) in 3200 km (2000 mi) on vehicles still in the warranty period, then the piston rings should be replaced. The new part number for the piston rings is 89017413. Be sure to install the second compression ring notch side down. Rings with the increased tension and other improvements are now available for the 1996 to 1999 vehicles. That ring package is P/N 89017431.

Important: There is a new head bolt torque angle specification that should be used when installing the head bolts. The new spec is 175 degrees total torque angle (the previous specification was 190 total degrees). The 15 degree reduction should be subtracted from the final pass. The final pass would be 45 degrees instead of 60 degrees. This new specification will reduce the possibility of head bolt thread damage and localized stresses, but still provide the necessary clamp load.

Parts Information

Part Number

Description

Qty

12378545

(U.S.)

88901333

(Canada)

Kit, Engine Cleaner

1

12378549 (U.S.)

88901334 (Canada)

Piston and Ring Cleaner (for second application)

1 (if req'd)

3522442

Gasket, EGR Mounting

1

6487532

Valve, PCV

1 as req'd

89017413

Piston Ring Kit 2000 to 2003 Model Years

8 as req'd

89017431

Piston Ring Kit 1996 to 1999 Model Years

8 as req'd

Parts are currently available from GMSPO.

Warranty Information

For vehicles repaired under warranty, use:

Labor Operation

Description

Labor Time

J1952

Engine Cylinder Cleaning

Add for second application (if req'd

3.2  hrs

0.7 hr

J1307

Piston, Rod And/Or Rings - One Cyl - Both Banks - Replace

Use published Time

GM bulletins are intended for use by professional technicians, NOT a "do-it-yourselfer".  They are written to inform these technicians of conditions that may occur on some vehicles, or to provide information that could assist in the proper service of a vehicle.  Properly trained technicians have the equipment, tools, safety instructions, and know-how to do a job properly and safely.  If a condition is described, DO NOT assume that the bulletin applies to your vehicle, or that your vehicle will have that condition.  See your GM dealer for information on whether your vehicle may benefit from the information.

999999994.gif

WE SUPPORT VOLUNTARY TECHNICIAN CERTIFICATION

© 2015 General Motors.  All rights reserved.
Ссылка на комментарий
Share on other sites

если не подтекает, то от перегрева "сели" кольца

оозаметно будет, если включить вместо Д 1 и на ней проехать с километр с форсажем, а сзади ехать и наблюдать на другом автомобиле(соответственно другому человеку)) след подбитого бомбардировщика

 

имеешь в виду дым? нет такого нету   выхлоп чистый

Ссылка на комментарий
Share on other sites

имеешь в виду дым? нет такого нету   выхлоп чистый

при таком расходе масла не может  его не быть.  ты его не замечешь. можно увидеть так как я рассказал, на кадике фигарить на первой скорости в полный газ и ехать смотреть сзади

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Когда то, еще в молодости, прочитал, что метки на щупе как раз устанавливаются из расчета расхода масла за межсервисный пробег.

Потому не парюсь, если расход масла от замены до замены не превышает величины шкалы по щупу. Но конечно всегда радует, когда уровень не падает )

Ссылка на комментарий
Share on other sites

На авроре не доливал вообще. За 6-7тыщ уровень спускался от верхней метки до середины.

Поддон потел. Масло GM 5W-30.

Ссылка на комментарий
Share on other sites

На авроре не доливал вообще. За 6-7тыщ уровень спускался от верхней метки до середины.

Поддон потел. Масло GM 5W-30.

а вот кстати интересный вопрос))

Двиг расходует масло. От замены до заменыуходит пол-уровня. Доливать надо? )) Лично я тоже не доливаю в подобных случаях.

Логически - доливка это обновление свойств. Ты ведь доливаешь новое масло, тем самым обновляя пакет присадок. Но тогда вытекает и логичный вопрос - а замену масла тоже следует отодвигать на некое примерное время/пробег? Был у меня грузовик - хавал по литру на тысячу. Так я на нем только фильтра перекручивал раз 7-8ткм.. ;)

Ссылка на комментарий
Share on other sites

при таком расходе масла не может  его не быть.  ты его не замечешь. можно увидеть так как я рассказал, на кадике фигарить на первой скорости в полный газ и ехать смотреть сзади

я обнаружил течь в картере, как устраню - проверю способом "газ в пол" , я думаю масло больше вытекает а не жрет, ну по крайней мере надеюсь, отпишу результат после 5-го сентября

Ссылка на комментарий
Share on other sites

Присоединяйтесь к обсуждению

Вы можете написать сейчас и зарегистрироваться позже. Если у вас есть аккаунт, авторизуйтесь, чтобы опубликовать от имени своего аккаунта.

Гость
Reply to this topic...

×   Вставлено с форматированием.   Вставить как обычный текст

  Разрешено использовать не более 75 эмодзи.

×   Ваша ссылка была автоматически встроена.   Отображать как обычную ссылку

×   Ваш предыдущий контент был восстановлен.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставлять изображения напрямую. Загружайте или вставляйте изображения по ссылке.

Загрузка...
×
×
  • Создать...